zondag 25 februari 2018

Handwerken compleet

Sinds mijn kleutertijd handwerk ik al.
Ik deed niets liever dan dingen maken en spelen met mijn poppen.
Mijn oma en moeder waren ook altijd bezig met textiel dus het werd mij met de paplepel ingegoten.
Later kreeg ik op de basisschool textiele werkvormen(nu groep 5 en 6). Echt leuk vond ik dat.
Pannenlap haken,  beertje breien , klein borduurwerkje maken van een telpatroontje.
Al gauw was ik het zat, ik was één van de weinigen die alles snel af had en ook nog keurig gemaakt.
De rest van de meiden zat te worstelen, te klieren en sommige bakten er echt niks van.
Dus verlangde ik erg naar wat de jongens deden, die zaten in ander lokaal en leerden zagen, timmeren, figuurzagen, lampjes maken.
Ik vroeg het aan mijn leerkracht, maar helaas.
Mijn moeder heeft het ook nog op school gevraagd, maar 46 jaar geleden was er een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes.
Als ik bij mijn opa en oma logeerde dan was dat ook alle dagen met de handen bezig zijn.
Met oma macramé en breien.
Met opa plantjes verzorgen en stekken in zijn zonnige tussenschuur.
(Zij hadden daar een naam voor maar die ben ik vergeten).
Hij leerde me veel. Ook in zijn echte schuurtje was ik graag. Hij had heel veel sleutels, prachtige spijkers en goed georganiseerd gereedschap.
Ik leerde spijkers in een dik blok hout slaan en zat graag bij hem als hij bezig was met hout..

Nu las ik vorige week een blog van een textielkunstenaar wasrin hij vertelde over de donkerrode mappen 'Het Komplete Handwerken'.
Ik herkende de buitenkant, had ze vaak zien staan in boekenkasten.
De mappen zijn uit 1975 en alle handwerktechnieken worden er helder in beschreven inclusief de achtergrond.
'Die wilde ik hebben, daar zou ik, met mijn pootje omhoog, fijn in kunnen lezen'.

Een gelukje op marktplaats, 10€ voor de 3 mappen inclusief alle bijbehorende materialen.
De dame stuurde me het met liefde op en was blij dat de mappen van haar moeder mij zo blij maakten.

Nou, daar ga ik aan beginnen.
Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Veel leesplezier gewenst. Je zult wel herinneringen tegenkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige mappen, en vooral voor zo'n prijs. En dan nog helemaal compleet, dat is boffen.

    BeantwoordenVerwijderen